Culture Club - Colour By Numbers
(1983)


Tachtig was prachtig.

Hero Plaat 4

En behalve gitzwart, tegelijk bontgekleurd. Of toch minstens “Red, gold and green” in de oorstrelende oorwurm ‘Karma Karma Karma Karma Karma Chameleon’.

Jap, pop zoals het hoort te zijn, inclusief een disruptieve noot: 

Every day is like survival
You're my lover, not my rival


#killercopy

Orgelpunt van Culture Club was de Londense minnezanger Boy George, opvallend door zijn flamboyante, extravagante en androgyne karakter.

Aaitski

Gerald Claes, eigenaar van Café Jos en kind of look-alike ;)

Original Copy

In opdracht van Original Copy kreeg Gucci een tweeslachtige make-over.


Typerend voor George O'Dowd is evengoed zijn persoonlijke schrijfstijl, want onder die vrolijke synthesizerpop schuilt niet zelden een emotionele noodkreet vanuit het (gebroken) hart. Zo krijgt in ‘Black Money’ zwart geld een verpletterende inslag: 

Somebody else’s life cannot be mine
But when you love someone
And they don’t love you in return
When you love someone
You’ve got money to burn
 
Do you deal in black money?


 

Het sensibele ‘That’s The Way’ slaakt dan weer een soulvolle jammerkreet richting moederlief en ‘The Victims’ voelt aan als een wanhoopskreet in een liefdeloze leegte. 

Ofte: werk met een ziel in, daar tekenen we graag voor.

Çavaria

Voor çavaria mocht What’s in a name? een heuse gaydar in kaart brengen.

Colour By Numbers’ is een plaat met tien vibrerende nummers die niet louter op uiterlijk vlak buiten de lijnen kleuren.

De eerste beste Britse boyband blijft dan ook inspireren voor alternatieve verhaallijnen in een context van 360 graden. Of wie anders rijmt er een burlesk tafereel in Mississippi uit 1870 met mascara, zakkenrollen, paraplu’s, hartenjagen en bakken karma?


I miss the 80’s.

 

WIN!  WIN!  WIN!

Anyone who subscribes to our popular newsletter
stands to win a trilogy that has been showered with praise
and sprinkled with a very thin layer of dust.

Including sticker sheet, centrefold and lots of laughs!